ANALISIS PELAYANAN KEPANDUAN DAN PENARIKAN KAPAL PADA PT SINARMAS LDA USAHA PELABUHAN DALAM MEMENUHI TARGET OPERASIONAL
PIP Semarang
DOI:
https://doi.org/10.62391/ejmi.v7i2.167PT Sinarmas LDA Usaha Pelabuhan is a port company that provides ship pilotage and towing services. However, its implementation faces several challenges, including inadequate towing services, suboptimal human resource skills and professionalism, and suboptimal safety and security aspects. These challenges have affected the company's operational targets. This study aims to analyse the effect of ship pilotage and towing services on the achievement of operational targets. This study uses a quantitative method with a descriptive approach. Sixty respondents were selected using purposive sampling, taking into account certain criteria. Data were collected through an online questionnaire from respondents involved in ship pilotage and towing operations. The results show that both ship pilotage and ship salvage services, either partially or simultaneously, have a significant influence on the achievement of operational targets. Improvements in response time and discipline in the use of personal protective equipment (PPE), regular soft skills training, and the development of a real-time monitoring system are necessary to identify and overcome operational constraints.
Keywords: Pilotage services tug services operational target
Adipradana, T. (2024). Optimalisasi Pelayanan Pemanduan dan Penundaan Kapal guna Peningkatan Pelayanan di Pelabuhan Tanjung Redeb Kalimantan Timur.
Aditiya, N. Y., Evani, E. S., & Maghfiroh, S. (2023). Konsep Uji Asumsi Klasik pada Regresi Linier Berganda. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, 2(2), 102–110.
Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Penerapannya dalam Penelitian. Education Journal.2022, 2(2), 1–6.
Basara, M. S., Ashari, A., & Firman, A. (2023). Analisis Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Perusahaan Pelayaran Pada Jasa Pemanduan dan Penundaan di Pelabuhan Makassar. Nobel Management Review, 4(3), 441-455.
Elis, N., Mediyanti Pakpahan, H., & Prasetyo, T. T. (2023). Pengaruh Jumlah Kapal Tunda, Approach Time, Postpone Time, Effective Time, Berth Time dan Turn Round Time Terhadap Kesiapan Operasi Peralatan di Pelabuhan Cigading. Journal Of Social Science Research, 3(5), 8766–8781.
Ghozali, I. (2021). Statistik untuk Penelitian Ekonomi dan Bisnis (2021st ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro (Undip).
Khaerudin, R. B. (2024). Kajian Revisi PM 57 Tahun 2015 dan PM 93 Tahun 2014 tentang Pemanduan dan Penundaan Kapal. Jurnal Tropika Bahari, 2(1), 25–33.
Machali, I. (2021). METODE PENELITIAN KUANTITATIF Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan dan Analisis dalam Penelitian Kuantitatif. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Peraturan Direktur Jendral Perhubungan Laut Nomor: HK.103/2/18/DJPL-16 Tahun 2016 Tentang Standar Kinerja Operasional Pelayanan Pelabuhan Terhadap Pelabuhan Yang diusahakan Secara Komersil.
Pratama, S. A., & Permatasari, R. I. (2021). Pengaruh Penerapan Standar Operasional Prosedur Dan Kompetensi Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Divisi Ekspor Pt. Dua Kuda Indonesia. Jurnal Ilmiah M-Progress, 11(1), 38–47. https://doi.org/10.35968/m-pu.v11i1.600
Priyohadi, N. D., & Ardiansyah, R. A. (2020). Analisis Faktor - Faktor Penghambat Kedatangan Kapal Pelayaran Domestik Terhadap Kinerja Perusahaan Keagenan Pada Pt. Dian Samudera Line – Surabaya. Jurnal Baruna Horizon, 3(1), 147–155. https://doi.org/10.52310/jbhorizon.v3i1.34
Rahmatianti, D., Hidayati, R., & Himawan, A. (2022). Analisis Risiko Ketidakpercapaianya Standar (ET : BT) Berthing Time Pelayanan Kapal dengan Metode Fuzzy dan Bowtie Analysis di PT Pelindo III Cabang Gresik. Jurnal Mahasiswa Manajemen , 3(2), 197–215.
Rustan, D. M. (2023). Pengaruh Jasa Tambatan, Pemanduan dan Penundaan Kapal Terhadap Pendapatan Pelayanan Kapal pada PT. Pelabuhan Indonesia (Persero) Regional 4 Makassar Periode Tahun 2018-2022. Cendekia Akademika Indonesia (CAI), 2(4), 459-467.
Susanto, S. A. (2017). Cara Mudah Belajar SPSS & LisreL. CV Alfabeta.
Trinarita, A., Zakiyah, N. S. N., & Jati, M. W. (2024). Analisis Ketersediaan Fasilitas Pelabuhan Ciwandan dan Strategi Pengembangannya. Innovative: Journal Of Social …, 4, 8600–8609.
Umar, H. (2011). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Rajawali Pers.
